STADSACADEMIE is een platform voor samenwerking tussen Universiteit Gent en stedelijke actoren rond Gentse duurzaamheids­kwesties via transdisciplinair onderzoek en onderwijs.

Masterproefatelier
2021-2022

De-institutionalisering van de zorg I

Hoe transformeren we geïsoleerde stedelijke zorgomgevingen naar omgevingen waar het goed wonen, (samen) leven en werken is?

docenten

UGent — Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen — vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
UGent — Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen — vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
UGent — Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen — vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
UGent — Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur — vakgroep Architectuur en Stedenbouw
UGent — Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen — vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
Stadsbouwmeester Gent, UGent — Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur — vakgroep Architectuur en Stedenbouw
UGent — Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen — vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
UGent — Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen — vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek

studenten

Master of Science in het sociaal werk
Master of Science in het sociaal werk
Master of Science in het sociaal werk

actoren

Stad Gent — Dienst Beleidsparticipatie
Museum Dr. Guislain
PC Dr. Guislain
vzw Kompas

contact

UGent — Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen — vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek

In parallel met de lopende tentoonstelling Circonstances in Museum Dr. Guislain en naar aanleiding van het jaarproject om het werk van Fernand Deligny te exploreren en door te vertalen als een hedendaagse bron van inspiratie, is de Stadsacademie een partner in het zoekproces naar de verknoping van de verschillende actoren en functies op en rond de campus van de Guislainsite. Fernand Deligny’s werk kan ruimer gesitueerd worden in de Franse stroming van Institutionele Psychotherapie en Pedagogiek. Dit inspireert de ambitie om geïsoleerde zorgomgevingen te transformeren naar omgevingen waar het goed wonen, (samen) leven, en werken is. 

De poging om op de Guislainsite het ziekenhuis, het museum en de buurt met elkaar te verknopen, resulteert onder andere in de Denktank Ruimte voor Zorg, Cultuur en Onderwijs, waar verschillende kwesties komen boven drijven. Deze kwesties worden in dit masterproefatelier door de studenten opgenomen: 

- Hoe kan de doorwaadbaarheid van de site gerealiseerd worden? 

- Hoe kan er van de site en architecturale omgeving een levend erfgoed gemaakt worden? 

- Hoe kunnen klinisch-therapeutische en pedagogische regimes ten aanzien van kinderen en jongeren in vraag gesteld worden, op een manier dat de kinderen en jongeren een ervaring van zorgcontinuïteit kunnen ontwikkelen? 

- Hoe kan het beheer van de site en de processen van gemeenschapsvorming vormgegeven worden, onder meer via de publiekswerking van het museum, de inbreng van ervaringskennis, de inzet van site-beheer...? 

- Hoe kan er leven in de brouwerij gebracht en gehouden worden voor en met de bewoners? 

Wat is een masterproefatelier?

In een masterproefatelier van de Stadsacademie onderzoeken studenten uit verschillende opleidingen, in het kader van hun bachelor- of masterproef, eenzelfde stedelijke duurzaamheidskwestie. Stedelijke actoren zoals beleidsmakers, experts, burgercollectieven en middenveldorganisaties worden gedurende het hele proces betrokken, van het formuleren van het probleem en de onderzoeksvragen tot de valorisatie van de inzichten. In de masterproefateliers staan leren van elkaar en experimenteren centraal. Met het onderzoek en de resultaten proberen we bij te dragen aan maatschappelijke verandering richting duurzame steden.