STADSACADEMIE is een platform voor samenwerking tussen Universiteit Gent en stedelijke actoren rond Gentse duurzaamheids­kwesties via transdisciplinair onderzoek en onderwijs.

Doe mee in de Stadsacademie 
Interesse in de werking van de Stadsacademie? Welkom! Er zijn verschillende manieren om betrokken te zijn bij de Stadsacademie, afhankelijk van jouw rol. 

 

Als student 

Als student kom je in de Stadsacademie in aanraking met studenten en docenten uit andere opleidingen, leer je maatschappelijke actoren van dichtbij kennen, en reflecteer je mee over het transdisciplinaire proces. Dit is uitdagend en prikkelend, maar tezelfdertijd een verrijking voor jezelf en je onderzoek. Trouwens, jouw engagement stopt niet noodzakelijk bij het indienen van je masterproef. Misschien geef je het estafettestokje door aan een volgende student, of blijf je actief als onderzoeker of via een maatschappelijke partner.

Doe mee als student...

  • in een masterproefatelier: Heb je bij je promotor een onderwerp gekozen dat al kadert in een masterproefatelier? Welkom! Het onderzoek van jouw masterproef maakt deel uit van een collectief masterproefatelier. In het atelier werk je samen met studenten uit andere afstudeerrichtingen aan eenzelfde Gentse duurzaamheidskwestie. Tijdens collectieve sessies krijg je input van onderzoekers, stadsdiensten, het middenveld en/of stedelijke organisaties. Jouw werk heeft dus directe maatschappelijke relevantie. Jij engageert je voor de deelname in het masterproefatelier, maar je masterproef blijft een individuele opdracht: je hebt een promotor binnen jouw faculteit, met eigen deadlines en studiepunten. 

  • via een zelfgekozen onderwerp voor je masterproef: Heb je zelf een idee voor een masterproef dat past binnen de filosofie van de Stadsacademie? Of blijf je geboeid door een duurzaamheidskwestie die aan bod kwam in een vak? Misschien zie je wel interessante onderwerpen die in het verleden in de Stadsacademie zijn behandeld? Trek op tijd aan de bel: neem contact op met een potentiële promotor uit je eigen faculteit en een contactpersoon van de Stadsacademie. Misschien komt er een masterproefatelier tot leven dankzij jouw initiatief.

  • in een vak: Sommige vakken ademen de filosofie van de Stadsacademie. De inhoud van het vak wordt toegepast op reële Gentse kwesties en cases in samenwerking met stedelijke actoren. Via een (groeps)opdracht ga je als student aan de slag in de Gentse context. Misschien kan je wel één van deze vakken volgen in jouw opleiding: Duurzame steden of Gemeenschapsgerichte eerstelijnsgezondheidszorg

  • via onze publieke activiteiten: houd regelmatig de agenda op de website in het oog voor lezingen, workshops, discussies, debatten over specifieke kwesties of over de transdisciplinaire werking van de Stadsacademie. 

Als docent 

Doceren in de Stadsacademie volgt een logica die minder schools is. Er is geen vooraf vastgelegd pad, maar het is een zoektocht, verkenning, experiment. Studenten spitten samen met jou de kwestie uit die op tafel ligt. Deel je expertise, zoek mee, en waardeer het engagement van studenten en de betrokken actoren. Bewaak tegelijk ook de grenzen: een masterproef is geen consultancy opdracht en studenten zijn geen personeelsleden.

Doe mee als docent...

  • door masterproefstudenten mee te begeleiden in een masterproefatelier: Je kan één of meerdere studenten begeleiden in een masterproefatelier. Als promotor neem je zoveel als mogelijk deel aan de activiteiten van het masterproefatelier. Je blijft jouw eigen masterproefstudenten begeleiden en evalueren, maar in de gezamenlijke sessies stimuleren we het delen van feedback, kennis en inspiratie met alle betrokkenen. Hoe dichter het onderzoek aansluit bij je eigen onderzoekslijn en expertise, hoe interessanter het voor jou als begeleider wordt.

  • in een vak of masterproefatelier als expert: Het is altijd mogelijk om je expertise te delen in een van de sessies van een masterproefatelier, of mee te werken aan een debat, workshop of lezing. Iedere vorm van engagement wordt gewaardeerd!

  • van een vak of module: Wil je jouw vak herorganiseren volgens de filosofie van de Stadsacademie? Of wil je de krachten bundelen met de Stadsacademie vanuit gelijkaardige initiatieven zoals Community Service Learning, stages, groepsopdrachten of modules uit een vak? Wil je jouw studenten ervaringen en inzichten laten uitwisselen met studenten uit een masterproefatelier dat inhoudelijk aansluit bij jouw lessen? Leuk! Neem contact op met de coördinator om een eventuele samenwerking verder te verkennen.

Als onderzoeker 

Iets onderzoeken in de Stadsacademie betekent dat je iets onderzoekt binnen een interessant netwerk van mensen en kennis – zowel van binnen de universiteit als erbuiten. Deze omgeving werkt inspirerend voor jouw onderzoek en zorgt voor ongewone samenwerkingen en inzichten. Ook als je nog zoekende bent in het uitwerken van je onderzoeksprojecten, is de Stadsacademie een plek waar je cases, kwesties en mogelijke partners kan verkennen en ontmoeten. Zo kan je in een vroege fase een kwestie onder de loep nemen via bijvoorbeeld een masterproefatelier. Als je dus een idee hebt, neem dan contact op met de coördinator.

Doe mee als onderzoeker...

  • door een masterproefatelier te organiseren: als (post)doctoraatsonderzoeker, wetenschappelijk personeel of professor kan je (een deel van) je onderzoek organiseren in de Stadsacademie via een masterproefatelier. Dat gebeurt vaak in een interdisciplinair team. Een masterproefatelier is bovendien vaak een ideale voedingsbodem voor het uitschrijven van innovatieve projectvoorstellen. Bij het opzetten van het atelier kan je op ondersteuning rekenen van de Stadsacademie.

  • in een bestaand onderzoek of masterproefatelier: Bots je op een lopend onderzoek van de Stadsacademie en wil je betrokken worden? Neem dan contact op met de contactpersoon van het onderzoek.

  • door een projectvoorstel te schrijven met Stadsacademie als partner: is de Stadsacademie een waardevolle partner voor jouw projectvoorstel - omwille van ervaring met complexe duurzaamheidskwesties, sociaal-ecologische transities, en transdisciplinariteit, of omwille van onze netwerken? Heb je een idee voor een projectvoorstel en wil je je kansen wagen bij een specifieke call? Dan verkennen we graag de mogelijkheden voor ondersteuning en samenwerking!

  • in een onderzoek van de Stadsacademie: Je kan onderzoek uitvoeren binnen de Stadsacademie, met toegang tot het netwerk, de cases, en de stad als living lab. Als je een specifiek onderzoek hebt dat in lijn ligt met de filosofie van de Stadsacademie, neem dan contact op met de coördinator. 

  • uit een andere hoger onderwijsinstelling dan Universiteit Gent: de Stadsacademie is een platform dat openstaat voor iedereen. Wil je vanuit je rol als onderzoeker of docent betrokken zijn bij de Stadsacademie, dan zoeken we graag naar manieren om samen te werken. Dat kan met studenten in een masterproefatelier of als onderzoekspartner. 

 

Als medewerker van Stad Gent of als een maatschappelijke actor 

De Stadsacademie is een plek voor samenwerking en co-creatie. Als je als medewerker of maatschappelijke actor iets wil doen met de Stadsacademie, dan doe je zelf ook actief mee in deze zoektocht. Je komt niet ‘iets brengen’ of ‘iets vragen’ aan de Stadsacademie. Houd ook in gedachten dat de Stadsacademie geen kant-en-klare rapporten oplevert, en masterproeven zijn ook geen beleidsnota’s – maar ze zijn vaak wél interessant genoeg om op verder te bouwen.

Daarnaast volgt iedereen in de Stadsacademie zijn eigen logica: studenten moeten afstuderen, onderzoekers hebben onderzoeksdoelen, stadsmedewerkers werken binnen een mandaat. Er wordt echter altijd gezocht naar het gemeenschappelijke, en de uitwisseling tussen logica’s en het leren van elkaar staan centraal.

Doe mee als stadsmedewerker of als maatschappelijke actor...

  • in een bestaand vak of masterproefatelier: wij waarderen de inbreng van jouw tijd en expertise. Dankzij jouw deelname zorg je ervoor dat studenten in contact komen met concrete cases, projecten en beleidsprocessen, de leefwereld van mensen in de stad. Kortom, je brengt de buitenwereld actief binnen in het onderwijs of onderzoek. 

  • door nieuw onderzoek of een nieuwe activiteit te initiëren: Heb je een idee of zit je met een bepaalde kwestie? Dan kan je jouw idee opwerpen bij de coördinator of bij de reeds betrokken personen. Misschien kan er via onderwijs of onderzoek rond gewerkt worden.  

 

Als betrokken burger of geïnteresseerde 

  • Kom naar één van de publieke activiteiten  

  • Heb je vragen of ideeën? Laat iets van je horen aan de coördinator.