STADSACADEMIE is een platform voor samenwerking tussen Universiteit Gent en stedelijke actoren rond Gentse duurzaamheids­kwesties via transdisciplinair onderzoek en onderwijs.

Masterproefatelier
2024-2025

Armoede en Onderwijs I

Welk 'mensenwerk' is nodig om rechten van kinderen en gezinnen substantieel te realiseren?

docenten

UGent — Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen — vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
UGent — Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen — vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek

studenten

Master Orthopedagogiek en Disability Studies
Master Sociaal Werk
Educatieve Master in de Gedragswetenschappen

actoren

Atelier Jeugd Watersportbaan
OCMW Gent
Onderwijscentrum Gent
Pelicano kinderarmoedestichting

contact

UGent — Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen — vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek

Sinds een paar decennia wordt in de Europese welvaartsstaten veel aandacht besteed aan de bestrijding van kinderarmoede. Er kunnen niettemin veel vragen gesteld worden bij het prioritair stellen van kinderarmoedebestrijding en de wijze waarop dit gebeurt. Strategieën om (kinder)armoedebestrijding vorm te geven in (voor)schoolse voorzieningen variëren radicaal, en zijn gecontesteerd. Omdat het huidig Europees en bovenlokaal (kinder)armoedebeleid dreigt los te draaien van een algemeen sociaal beleid en gedegen onderwijsbeleid, kan dit leiden tot perverse effecten. Kinderen worden immers gemakkelijk als onschuldige slachtoffers en dus ‘deserving’ gepercipieerd. Niettemin zijn arme kinderen ook altijd kinderen van arme ouders. Kinderen en jongeren zijn immers altijd economisch afhankelijk van volwassenen in de economische unit van het huishouden waarin ze leven. Volwassenen die in armoede leven worden in het beleid dat nu uitgestippeld wordt, vaak geviseerd, geresponsabiliseerd, geculpabiliseerd en gesanctioneerd als ‘undeserving’ als ze de hen aangeboden ‘gelijke’ kansen onvoldoende verzilveren. Ook voor kinderen in armoede heeft dit op lange termijn mogelijk consequenties, want kleine kinderen worden groot. 

In die geest is de proeftuin die Gent vormt met Onderwijscentrum Gent als spin in het web van haar uitgebreide scholennetwerk bijzonder boeiend. Scholen kunnen armoedeblind zijn en bijgevolg geen aandacht besteden aan de situaties waarin gezinnen en kinderen overleven. Daarnaast kan armoedebewustzijn, zoals dat in Gent het geval is, allerlei vormen aannemen als onderdeel van het (lokaal verankerd) schoolbeleid, variërend van flankerend naar meer structureel beleid. In het masterproefatelier gaan we onder meer dieper in op pilootprojecten van Onderwijscentrum Gent op het vlak van automatische rechtentoekenning in combinatie met het “mensenwerk” dat nodig is om de rechten van kinderen en gezinnen substantieel te realiseren. Specifiek wordt er gekeken naar de wijk Watersportbaan – Ekkergem. 

Wat is een masterproefatelier?

In een masterproefatelier van de Stadsacademie onderzoeken studenten uit verschillende opleidingen, in het kader van hun bachelor- of masterproef, eenzelfde stedelijke duurzaamheidskwestie. Stedelijke actoren zoals beleidsmakers, experts, burgercollectieven en middenveldorganisaties worden gedurende het hele proces betrokken, van het formuleren van het probleem en de onderzoeksvragen tot de valorisatie van de inzichten. In de masterproefateliers staan leren van elkaar en experimenteren centraal. Met het onderzoek en de resultaten proberen we bij te dragen aan maatschappelijke verandering richting duurzame steden.